Çağdaş Edebiyat Atölyesi

Çağdaş Edebiyat Atölyesi
Cana Bostan
Bu eğitimde hedef tahtasında kurgu var! Hayal dünyasıyla gerçekler arasına sınır koyma kabiliyetinin tarihine uzanıyoruz.
Atölyedeki temel ilke esere teslimiyet; instagram gönderilerinin Mnemosyne Atlas’la, whatsapp yazışmalarının on dokuzuncu yüzyıl aşk mektuplarıyla, selfie fotoğraflarıyla dolu dijital albümlerin nadire kabineleriyle ve elbette takılma kültürü ya da arkadaş seti değiştirme gibi ilişkilenme yöntemlerinin sadakat varyasyonları olarak işaretlenen kurumlarla/ pozisyonlarla bağını muhafaza ederek, çağımızın kurgusal nesnelerinin nasıl bir gerçeklik inşasından kaynaklandığını veya bu yapay nesnelerin ne gibi bir gerçeklik uzlaşımına sebebiyet verdiğini tartışmaya açacağız.Beğeni kodlarının nicelik örüntüleri mitik figürlerden mutlak bir kopuşa kışkırtıldığımız kurmacaları mı dayatıyor yoksa çağımızın miti bizzat bu kopuş yanılsaması mı?
Çağdaş edebiyatın teoriyle, belgeyle ya da genel olarak pozitif veriyle kuşatılmaya muhtaç bitik figürleri, antikahramanları ya da ancak bir ilişkisellik içinde varlığa gelen protagonistleri, trajiğin kahramanlarıyla nasıl bir müttefiklik içinde? Edebiyat tarihini bu saklı, örtülü ortaklıklara ışık düşürerek düşününce, tarih nosyonunu süreklilik arz eden çizgisel bir ilerleme fikrinden kurtarmış oluruz. Kesintiler halindeki bir edebiyat tarihi de artık karşı-sanatın ya da yozlaşmışlıkla damgalanan estetiğin de içerilebileceği, en azından burada da doğruluk bölgelerinin saptanabileceği bir takımyıldızı kurar. Bu eğreti kümelenme, narsisist ben’i merkezden çekerken bir merkez fikrini de imha eder ama darbeler alabilen eksiltili bir benliğin özneleşme kapasitesini de açık tutar.
Atölyede, haksız bir popülarite ile, sinizmle, kurgu dışına muhtaçlıkla, üstkurmacanın belgeselciliğiyle itham edilen romanlardan hareketle böylesi bir okurluk etiğini, eleştirinin onarıcı tahribatını ya da yıkıcı şifasını inceleyeceğiz.
Jane Austen’dan Sally Rooney’e giden bir edebi gelenekten bahsedilebilir mi? Dinlenme ve Rahatlama Yılım modern bir Pasithea hikâyesi mi? Bir rüya kürasyonunda bilinçdışına ait imgelerin dizilişi ile çağdaş sanat müzelerinin ne gibi bağlantıları mevcut? Romantizm, karşılaşmaların başlangıç anlarına kayıtlanarak değil de ekonomik zorlukların, türlü uyarıcıların, ikâme edilebilir ve estetik anlamda her an daha da iyileştirilebilir beden nosyonunun karanlığında düşünüldüğünde ne anlama gelir?
Günümüzdeki gerçeklik yitimi çağdaş edebiyatı zorunlu bir üstkurmacaya dahası, gerçeklik soruşturmasıyla açılan bir polisiyeye mi zorunlu kılıyor?
- İntermezzo, Sally Rooney
- Dinlenme ve Rahatlama Yılım, Ottessa Moshfegh
- Aşk Dersleri, Alain De Botton
- Hayvan Müzesi, Carlos Fonseca
(*Tartışmalara güzergâh sağlayacak teorik metin: Gregory Jusdanis, Edebiyatın Savunusu)
CANA BOSTAN KİMDİR?
*Hacettepe Üniversitesi ve Ege Üniversitesi’nde felsefe eğitimi aldı. Université Paris 1 Panthéon Sorbonne’un felsefe bölümünde araştırmacı akademisyen olarak bulundu. Marcel Proust ve Walter Benjamin’in yapıtlarında sanat-hafıza ilişkisi üzerine çalıştı. Cogito, Ayrıntı Dergi, K24, Gazete Duvar ve Felsefelogos’un da aralarında yer aldığı çeşitli yayınlarda siyaset felsefesi, edebiyat teorileri ve sanat eleştirisi alanlarında yazıları yayımlandı. Aynı alanlara odaklanan ders ve seminerler verdi
Dar Kapıdaki Mesih: Benjamin ve Politik Felsefesi derlemesinde Benjamin’in ezoterizmini inceledi. Carl Schmitt’in Hamlet ya da Hekuba: Zamanın Oyuna Baskını eserini Türkçeye çevirdi. Proust’un Okuma Günleri ve Georges Sorel’in Şiddet Üzerine Düşünceler’i için önsöz yazdı.
Uygun Bir Kayboluş İçin Ekmek Kırıntıları: Walter Benjamin İçin Dokuz Tablo başlıklı tiyatro eseri NOD Yayınları tarafından basıldı ve Cevdet Kudret Edebiyat Ödülü’ne layık görüldü. Meşher’in yayınladığı Ben Kimse Sende mi Kimsesin ile Arter’in neşrettiği Başımızda Siyahtan Bir Hale ve Farz Et Ki Sen Yoksun kitaplarının yazarları arasında yer aldı.
Punctum Dergi’nin genel yayın yönetmenliğini yürütüyor.